K20 swap in Mazda RX-8

Turbo installatie RX-8 stock HP

Dat deze auto ons nieuwe uitdagingen met zich zou gaan brengen was wel duidelijk.

De opdracht kwam binnen met een duidelijke boodschap. Het swappen van de rotary naar een Honda k20 4 cilinder 2 liter motor. Nu zijn wij als rotary fanaten natuurlijk niet over enthousiast als iemand een zuigermotor wil swappen, maar dit bracht ons nieuwe uitdagingen en die gaan we niet snel uit de weg. Daarom besloten we dit project aan te pakken. Daarnaast is het natuurlijk erg mooi dat het om een zeer sterke (Japanse) motor gaat die al menig jdm fan voor zich heeft gewonnen.

Maar waar begin je dan zo'n swap? Met uitzoekwerk! (en geloof ons, veel uitzoekwerk). 
Na ontzettend veel huiswerk gedaan te hebben om er voor te zorgen dat we zo min mogelijk tegenslagen zouden hebben zijn we daarna begonnen aan het open slijpen van een oud chassis dat wij nog hadden staan. Een perfecte donor om te kijken tot waar we kunnen slijpen en welke ruimte er te behalen viel voor deze (relatief ten opzichte van de 13b die er oorspronkelijk in lag) grote motor. 

Nadat dit duidelijk was konden we beginnen aan het aanpassen van zowel het subframe en het stuurhuis om vervolgens te beginnen aan custom motorsteunen. Poly urethaan op maat gemaakt voor onze custom motorsteunen om er voor te zorgen dat alles netjes op zijn plek blijft wanneer er gas gegeven word. Het subframe hebben we nadat hier een stuk uit geslepen is uiteraard weer netjes verstevigd om alles zo veilig te houden als dat het ooit bedacht is.

De motor hangt op eigen kracht in de auto! Nu werd het tijd voor het uitlaatspruitstuk en de  radiateur aansluitingen. Het spruitstuk hebben wij laten lassen door Fischer race engineering met een mooi resultaat. Ook de downpipe die uitmond op het originele uitlaatdeel van de RX-8 hebben zij voor ons gemaakt. 

Voor de accu is geen ruimte meer aan de voorzijde, waardoor wij deze verplaatst hebben naar de kofferbak zoals wij vaker gedaan hebben bij de RX-8. Ook hiervan is een foto te zien in de fotogalarij hier onder.

Nadat deze motordelen en alle aanbouwdelen aangepast en gemonteerd waren hebben we een standalone ecu van ECUmaster geinstalleerd. Alles bedraden, uitzoeken van de bedrading en ook het instellen vergde wat tijd, maar gaf uiteraard een mooi gevoel als dan blijkt dat alles werkt zoals wij dit hadden uitgedacht.

De motor liep (op een basemap) en diende daarom afgesteld te worden. Samen met Rebelspeed hebben wij de auto afgesteld op een vermogenstestbank met een mooi behaald resultaat van 215pk  (op de wielen).

Als laatste hebben we nog een hoop kleine dingen afgewerkt om alles er netjes uit te laten zien zoals onder andere  de bekabeling, slangen en hier en daar wat nieuwe boutjes.

En dan zijn we aan het einde van dit project gekomen. De klant heeft hierna een afspraak bij het RDW gemaakt om de auto op Nederlands kenteken te krijgen. De status hiervan hebben wij helaas niet meer vernomen.


Hieronder vindt u een aantal foto's van dit project.

Share by: