Turbo installatie RX-8

Turbo installatie RX-8 stock HP

De wens van de klant, een turbo op zijn RX-8 HP.  
Nadat hij zelf in Amerika een gebruikte turbokit gevonden heeft komt de vraag of wij deze kunnen installeren. Uiteraard een hele gave opdracht, de eerste (voor zover ons bekend) RX-8 motor met turbo in Nederland. 

Nadat wij gestart zijn aan de installatie van de turbokit lopen we tegen een aantal uitdagingen aan. Waar laten we de accu? Past de intercooler wel achter te voorbumper?  Uiteraard hebben wij overal een oplossing voor gevonden. Zo hebben we de voorbumper aangepast door de grille te verwijderen en wat lichte modificaties aan de bumper zelf te doen. De accu werd verplaatst naar de kofferbak en netjes weggewerkt in een zwarte accubak.

Om de motor voldoende smering te geven word er ook gekozen om een OMP adapter inclusief bijbehorende tankjes en leidingen te monteren. Deze OMP adapter zorgt er voor dat er schone verbrandbare 2-takt olie de motor in word gespoten in plaats van de 4-takt olie uit de carterpan zoals dit origineel door Mazda bedacht is. Via de ECU hebben wij ook de inspuiting verhoogd voor extra smering.

Na al even aan de slag te zijn krijgen we bericht van de klant, er is ook een complete op maat gemaakte 3 inch rvs uitlaat inclusief regelbare klep onderweg. De pasklare uitlaat hebben we gemonteerd met als resultaat een mooie uitlaat met een sportief geluid (of niet wanneer de klep dicht gezet word.)

Maar hoe houdt je deze van zichzelf toch al gevoelige motor in de gaten? Juist doormiddel van een AFR en Boostmeter/controller van AEM. Op deze manier kun je zowel de boost instellen als de lucht / brandstof verhouding controleren.

Na hier en daar wat dingen afgewerkt te hebben is het moment daar, het afstellen van de auto op de dyno. Door zijn ervaring met rotatiemotoren hebben we gekozen voor JT-Performance om dit uit te gaan voeren.
Na een aantal dingen gecontroleerd te hebben zoals de boost solenoid en de brandstofmap kunnen we beginnen. Jeroen (JT-Performance) achter de pedalen en Midas (R&P Performance) achter de laptop de map aanpassen. Ongeveer 3 uur later zijn we aangekomen op een mooi resultaat van +/-  340 PK en 375 NM koppel. Maar liefst een winst van 110 PK en 165 NM koppel.

Een aantal dagen later hebben wij de klant gelukkig kunnen maken door de sleutel te overhandigen van zijn RX-8 met turbo. 



Hieronder vindt u een aantal foto's van dit project.

Share by: